مصلحت Maslehat

ارگان نشراتی حزب همبستگی مردم سعادتمند افغانستان

 

تورخم
جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ
 

'۱۴۳ مهاجر افغان مبتلا به کرونا در کشورهای منطقه جان باخته‌اند'

افغانها در هنگام عبور از گذرگاه مرزی تورخم به پاکستان چک کرونا می‌شوند

وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید براساس اطلاعاتی که تاکنون به این وزارت رسیده، صدها تن از شهروندان افغانستان در کشورهای ایران، ترکیه، یونان و پاکستان به مرض کرونا مبتلا و از این میان ۱۴۳ تن آن‌ها جان باخته‌اند. بیشترین رقم قربانیان از ایران گزارش شده است.

عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان امروز (جمعه ۱۶جوزا/خرداد) به بی‌بی‌سی گفت که بر اساس گزارش‌هایی که آتشه‌های مهاجران افغانستان در اختیار این وزارت قرار داده، صدها مهاجر افغان در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند.

وزارت امور مهاجران افغانستان در این کشورها آتشه‌های (وابسته) امور مهاجران دارد و این گزارش بر اساس اطلاعات آن‌ها تهیه شده است.

او گفت که از این میان ۱۳۰ مهاجر افغان که در ایران به کرونا مبتلا شده بودند، درگذشته‌اند. ۱۰۰ نفر در تهران، ۲۵ نفر در مشهد و ۵ بیمار دیگر در شهر زاهدان.

بر اساس آمار وزارت مهاجران، ۲.۵ میلیون شهروند افغانستان در کشور ایران زندگی می‌کنند. این وزارت می‌گوید که پس از همه‌گیری کرونا در ایران از آغاز ماه حوت تا کنون حدود ۳۸۰ هزار تن از این مهاجران به افغانستان برگشته‌اند.

سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان همچنین گفت که ۵۰ تن از مهاجران افغان در شهرهای مختلف کشور ترکیه نیز به کرونا مبتلا و ۱۰ تن آن‌ها درگذشته‌اند.

از سویی هم با آنکه در کشور پاکستان ۲.۴ میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند اما سخنگوی وزارت مهاجران و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید در این کشور تنها سه مهاجر افغان مبتلا به کرونا شناسایی شده و هر سه نفر نیز در گذشته‌اند.

پس از شیوع کرونا حدود ۵۵ هزار مهاجر افغان از پاکستان دوباره به افغانستان برگشته‌اند.

آقای انصاری افزود که شماری از افغان‌ها در یونان نیز به کرونا مبتلا شده که وضعیت مبتلایان رو به بهبود است. او تاکید کرد که تا کنون موارد فوت مهاجران از این کشور گزارش نشده است. بر اساس آمار وزارت مهاجران، حدود ۵۶ هزار مهاجر افغان در یونان به سر می‌برند.

او گفت که تمامی قربانیان در کشورهای میزبان شان به خاک سپرده شده‌اند.

اختصاص بیمارستان برای مهاجران

وزارت امور مهاجران افغانستان می‌گوید برنامه‌های به هدف جلوگیری از شیوع کرونا در میان مهاجران در کشورهای ایران و پاکستان به اجرا گذاشته شده و همچنین بیمارستان‌های ویژه برای درمان این بیماران نیز در این کشورها اختصاص داده شده است.

سخنگوی وزارت مهاجران گفت که به کمک مالی اتحادیه اروپا تا کنون به این منظور، در کشورهای ایران و پاکستان ۲۰ میلیون یورو به مصرف رسیده است. این پول تحت نظر کمسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این دو کشور هزینه شده است.

به گفته او، با استفاده از این پول بیمارستان‌های ویژه درمان بیماران کرونا در کشورهای ایران و پاکستان فعال شده و همچنان ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی تهیه و در کمپ‌ها و خانه‌های مهاجران توزیع شده است.

از مبلغ یاد شده، ۷ میلیون یورو در پاکستان و ۱۳ میلیون دیگر در ایران به مصرف رسیده است.

سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان اضافه کرد که اتحادیه اروپا همچنان متعهد شده که ۱۰ میلیون یورو دیگر در پاکستان و بیشتر از ۱۳ میلیون یورو در ایران به مصرف برساند.

به گفته عبدالباسط انصاری، زمینه درمان رایگان بیماران افغان مبتلا به کرونا در ایران نیز فراهم شده و صدها مهاجر افغان در بیمارستان‌های ایران درمان شده‌اند.

به همین دلیل به گفته وی، رقم برگشت مهاجران افغان از ایران از ۱۰هزار نفر در هر روز به حدود دو هزار نفر کاهش یافته است.

کرونا در هرات و افغانستان

آخرین آمار کرونا در افغانستان

وزارت بهداشت افغانستان از جان باختن ۹ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی ۹۱۵ مورد جدید ابتلا در شبانه‌روز گذشته در این کشور خبر داد.

موارد جدید در پی آزمایش ۱۵۷۰ واقعه مشکوک بدست آمده است. ۴۲۳ مورد جدید در کابل، ۲۰۱ رویداد در هرات، ۱۱۶ واقعه در بلخ، و متباقی در دیگر ولایت‌های این کشور شناسایی شده است.

بر اساس آمار رسمی، شمار مجموعی مبتلایان به کرونا در افغانستان به ۱۸هزارو ۹۶۹ نفر رسیده که ۳۰۹ نفرشان جان باخته‌اند.

شمار بهبودیافتگان هم بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

در حال حاضر کابل با ۷هزارو ۵۵۶ واقعه مثبت، هرات با ۳هزار و ۴۲۸ مورد، بلخ با یک هزار و ۳۲۹ رویداد مثبت، سه ولایتی اند که بیشترین واقعات مثبت در آن شناسایی شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در 17 / 3 / 1399برچسب:,ساعت1:25توسط تـیمور اسکندری | |