مصلحت Maslehat

ارگان نشراتی حزب همبستگی مردم سعادتمند افغانستان

انتخاب عطا محمد نور به ریاست حزب جمعیت اسلامی افغانستان؛ ربانی مجمع عمومی را 'کودتای سفید' خواند

 
آقای ربانی سمت راست و عطامحمد نور سمت چپ

 

مجمع عمومی حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری سید عنایت الله شاداب، به منظور انتخاب رئیس حزب، دیروز (پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند) در کابل برگزار و تا ناوقت روز ادامه داشت. در نهایت عطا محمد نور، والی پیشین را به عنوان رئیس این حزب انتخاب کردند. صلاح الدین ربانی که بعد از مرگ پدرش سرپرستی حزب به عهده او واگذار شد، این نشست را "شبه کودتای سفید" خوانده است.

در این نشست که شماری از چهره های حزب جمعیت همانند محمد اسماعیل خان، وزیر پیشین انرژی، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور و شماری دیگر از اعضای حزب جمعیت حضور داشتند. شرکت کنندگان در نهایت عطا محمد نور، والی پیشین بلخ را به عنوان رئیس این حزب انتخاب کردند.

در آغاز نشست دیروز صدای تیراندازی از محل برگزاری مجمع عمومی شنیده شد ولی مسئولان گفتند که علت آن تنش میان محافظان بوده است. شماری از رسانه ها گزارش داده که در درگیری مسلحانه در محل برگزاری شماری کشته و زخمی شده اند. اما هنوز رسما این موضوع تایید نشده است.

صلاح الدین ربانی که بعد از کشته شدن پدرش، برهان الدین ربانی مسئولیت حزب جمعیت اسلامی را به عهده دارد، در نشست دیروز شرکت نکرده بود ولی دیر هنگام دیشب با نشر اعلامیه ای گفت که "دسته‌ای که چند ماه قبل از جمعیت اسلامی افغانستان انشعاب نموده و عضویت برخی از آن‌ها به حالت تعلیق درآمده بود، پنجشنبه ۲۸ حوت/ اسفند تجمعی را تحت عنوان 'مجمع عمومی جمعیت اسلامی ' برگزار کردند که هیچ تعلقی به جمعیت اسلامی افغانستان نداشته و اعتبار حقوقی نیز ندارد و از دید این حزب مردود است."

شرکت کنندگان روز گذشته آقای نور را به عنوان رئیس حزب اعلام کردند

شرکت کنندگان روز گذشته آقای نور را به عنوان رئیس حزب اعلام کردند

در این اعلامیه آمده که شرایط برگزاری مجمع عمومی جمعیت اسلامی و چگونگی انتخاب اعضای آن، در اساسنامه این حزب به صورت واضح بیان شده که تجمع روز گذشته هیچگونه مطابقت با آن نداشت.

آقای ربانی اعضای حزب جمعیت را در مرکز و ولایات به اتحاد، همبستگی و یکپارچگی فرا خوانده و نشست دیروز را نیز "شبه کودتاهای سفید" خواند.

عطا محمد نور نیز دیرهنگام شب گذشته برگزاری این نشست را "تحقق رویای دیرین برهان الدین ربانی رهبر این حزب خواند" و افزوده که رهبری این حزب امانت بزرگی است و "خود را به پاسداری از آرمان، اهداف، مرامنانه و اساس‌نامه این حزب متعهد می‌داند."

او افزوده "آنانیکه با همه تلخ کامی از شرکت در مجمع عمومی امتناع ورزیدند، تحولات در زندگی حزب جمعیت را به آنها و خانواده‌هایش تبریک می‌گوید."

آقای نور خطاب به کسانی که در نشست حضور نداشتند، گفته "آنان هر زمانی که بخواهند دروازه این خانه بزرگ بر روی همه شان باز است و آماده است که مجمع عمومی را قبل از وقت، یک‌سال و حتا شش ماه دوباره، برگزار و از موقف خودش کنار رود."

در نشست روز گذشته محمد یونس قانونی و محمد اسماعیل خان نیز حضور داشتند

در نشست روز گذشته محمد یونس قانونی و محمد اسماعیل خان نیز حضور داشتند

تنشها در حزب جمعیت اسلامی

حزب جمعیت اسلامی افغانستان از احزاب مطرح این کشور است. این حزب در دوران جهاد مردم افغانستان و بعد از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ نقش عمده را در بازی‌های سیاسی افغانستان داشت. احمد شاه مسعود، مارشال محمد قسیم فهیم، عبدالله عبدالله و شماری از شخصیت های مطرح افغانستان عضو آن بودند.

با کشته شدن برهان الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، در سال ۲۰۱۱ شورای رهبری این حزب صلاح الدین ربانی را به عنوان "سرپرست جمعیت" تا برگزاری کنگره حزب برگزیده بود.

در سال ۱۳۹۶ این حزب فهرست جدید ۶۴ نفری اعضای شورای رهبری خود را اعلام کرد. در این فهرست نام ‌عبدالله عبدالله و امرالله صالح، دو عضو کلیدی حزب به چشم نمی‌خورد.

کشمکش بر سر رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان

در سرطان/تیر سال ۱۳۹۹ صلاح‌الدین ربانی، سرپرست حزب جمعیت اسلامی در یک اقدام بی‌سابقه و غیرمنتظره از سوی شماری از اعضای رهبری جمعیت اسلامی از رهبری حزب کنار گذاشته شد. جلسه در خانه عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت برگزار شده بود.

در این نشست صلاح الدین ربانی و احمدضیا مسعود، یکی از چهره‌های برجسته جمعیت و عضو خانواده آقای ربانی غایب بودند، ولی به گفته آقای نور بیشتر چهره‌های سرشناس حزب حضور داشتند.

آقای نور در آن زمان گفته که بود که از میان ۶٢ عضو برحال شورای رھبری جمعیت اسلامی، ۴۷ تن آنان به‌ صورت حضوری و یا غیرحضوری موافقت خود را با این تصمیم جمعی اعلام کردند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در 29 / 12 / 1399برچسب:,ساعت11:59توسط تـیمور اسکندری | |